Forskjellen på impact startup og en vanlig bedrift
Det som skiller en impact startup fra en vanlig bedrift er at vi måler hvilke sosiale eller miljømessige resultater vi skaper. Alle virksomheter må tjene penger også, men for en impact startup er penger først og fremst et middel for å nå et mål. Nemlig positiv effekt på samfunnet.
Mer enn telling av aktivitet
- Det er fint å delta i et mentorprogram når du er ny i Norge, men hva bidrar det til helt konkret? Har noen lært seg norsk eller fått seg jobb?
- 55 barn har fått leksehjelp, men hvor mye flinkere blir de på skolen?
- 4000 har lastet ned appen, men bruker de den, og får de mindre angst?
Som impact startups er vi opptatt av å endre livene til de vi jobber for eller for å skape varige forbedringer for miljøet eller klima. Har brukerne våre blitt mer aktive, fått mer fremtidshåp, fått jobb eller nye venner? Har fiskebestanden i vassdraget økt til et bærekraftig nivå? Da kan vi si at løsningen vår har fungert.
En impact startup bør måle samfunnseffekt av tre grunner:
- Du og teamet ditt må få kunnskap om hvorvidt det dere gjør faktisk bidrar til å skape endringen dere er opptatt av, og dere må bruke denne innsikten til å gradvis forbedre dere og skape mer samfunnseffekt over tid.
- Kundene dine kan være opptatt av håndfaste bevis på at dere oppnår det dere skal som selskap
- Investorer som bidrar med finansiering til impact startups forutsetter at selskapene har en gjennomtenkt plan for hvordan de skal måle at de kan syniggjøre at de skaper samfunnseffekter.
Impact management er en sirkulær prosess med fem trinn. Selve artikkelen er en oversikt, men det går an å klikke seg inn på noen av verktøyene for å lære mer.
Hvis du følger disse trinnene kan dere være sikrere på at dere gjør de riktige tingene.

1. Planlegge
I denne fasen skal du være åpen og stille spørsmål. Du skal finne ut av hvilke samfunnsutfordringer som påvirker målgruppen din, definere tydelig hvem målgruppen er og hvem som er andre interessenter.
I denne fasen bruker du blant annet verktøyet problemtre. Problemtreet beskriver målgruppas situasjon i dag. Hva er rotårsakene til at de opplever utfordringer og hvilke konsekvenser får det i livene deres?
Når du har kartlagt rotårsaker og konsekvenser kan du diskutere hvilke årsaker og utfall du kan påvirke, og hvilke du ikke kan påvirke, og hvilke du må påvirke hvis du skal lykkes med å oppnå målet ditt. Denne øvelsen kan hjelpe deg med å tenke gjennom hvilke problemer tiltaket eller løsningen din må adressere for å virke.
I tillegg til problemtreet er det viktig å kartlegge interessentene. Hvem andre er det som har en rolle i målgruppas liv eller påvirker hvordan de har det? Det kan ofte være nyttig å involvere disse interessentene i en tidlig fase fordi de både har nyttig kunnskap om målgruppa og om systemene som er til for å hjelpe målgruppa.
Til slutt lager du en endringsteori som beskriver den logiske sammenhengen mellom dine aktiviteter, hvordan målgruppen får det bedre og hvordan dette får en effekt for samfunnet.
2. Måle
I dette trinnet skal du legge en plan for hvordan du skal operasjonalisere målingene, altså hvordan den skal gjennomføres i praksis som en del av det daglige livet i din virksomhet. Du gjennomfører målingene og lagrer dataene på en trygg måte.
3. Verdsette
Hvor viktig er samfunnseffekten virksomheten din skaper? Hvor mye har den å si for målgruppen din eller for miljøet? Kan det måles kvalitativt, eller ved hjelp av en skala? Kan det måles i kroner og øre?
Formålet med å verdsette er å kunne sammenligne verdien av ulike tiltak du har, slik at du kan konsentrere deg om det som skaper størst verdi for målgruppen din.
4. Lære og rapportere
I det fjerde trinnet skal du analysere data fra målingene dine og forstå hva resultatene betyr. Å forstå resultatene er essensielt for å lære og gradvis kunne forbedre tjenesten eller produktet ditt.
Du skal videre kanskje rapportere resultatene til selskapets styre, til investorer og kanskje til myndigheter eller publikum. Hvordan kan resultatene kommuniseres på en ærlig og ryddig måte?
5. Endre og forbedre
I denne fasen skal du vurdere om det er behov for endring i virksomheten. Kan vi få enda bedre resultater ved å gjøre justeringer? Skal vi gjøre mer? Skal vi slutte med noe? Og er det behov for endringer i hvordan vi måler? Tilbake til planlegging!
Hvis du følger disse trinnene øker du sannsynligheten for å få en investering betraktelig, samtidig som det øker sannsynligheten for at du og teamet ditt ikke bare baserer dere på antagelser og følelser. Dere kan være sikrere på at dere gjør de riktige tingene og skaper de riktige effektene.