Investorer og stiftelser har like lite tid som alle andre
Å sende masseutsendelse til mange finansiører med helt like presentasjon er også sløsing av din egen tid.
Sett deg nøye inn i hva hver enkelt finansiør har som mandat før du henvender deg, og se om du kan finne ut hvordan akkurat denne investoren forventer seg at du henvender deg og presenterer prosjektet ditt. Her gjelder kvalitet fremfor kvantitet.
Gründers sjekkliste: Hva må jeg tenke gjennom før jeg henter penger?
Hvem er vi?
- Hvordan er selskapet registrert
- Hvordan tjener vi penger? Hvem er kundene våre?
- Hvilken vekstfase er vi i?
- Hva er våre vekstutsikter/ambisjoner
Hva driver oss?
- Hvor integrert er vår visjon i selskapet?
- Kan vi vise til sosiale resultater målt over tid?
Hvilket kapitalbehov har vi?
- Hvor mye kapital trenger vi? Når trenger vi den?
- Hva skal vi bruke pengene til og over hvor lang tid?
- Hvordan foretrekker vi å betale tilbake?
- Hva er dine eierforventninger på kort og lang sikt?
- Hvor involvert ønsker du at investorene skal være i styring av virksomheten?
Hva slags type investor er riktig for oss?
- Hvilke typer investorer finnes?
- Hvilket risikonivå er de komfortable med?
- Hvilket avkastningskrav har de, og hvilken tidshorisont har de?
- Hvem er deres interessenter og hvordan er deres beslutningsprosesser?
- Hvilke ressurser og nettverk kan investorene tilby?
Kilde: Ferd sosiale entreprenører
Hvor mye koster pengene?
There is no such thing as free lunch og de fleste finansiører gir ikke bort penger gratis. De vil ha noe tilbake. Ønsker de en stor eller liten bit av selskapet ditt eller er de bare opptatt av sosiale resultater? Forventer de å få avkastning på investeringen eller gir de bare bort penger? Ønsker de en plass i styret eller vil de lene seg tilbake og håpe på positiv utvikling? Er de opptatt av penger eller vil de bare skinne i glansen av det du gjør?
Investorer som er mest fremoverlent kan bidra med viktig nettverk og kompetanse, men vil kanskje også være med og bestemme. Da må du kanskje være villig til å gi fra deg noe makt.
En god idé er å tenke bredere enn bare å selge aksjer eller å søke stiftelser. Er du i en tidlig fase og har litt jobb igjen, kanskje et lån hadde vært bedre? Er det egentlig en bankgaranti du trenger? Eller mellomfinansiering av et varelager? Om du tenker godt igjennom hva slag type penger du trenger kan du unngå å gi bort mer av selskapet enn du trenger.
Her kan og anbefales boken «Adventure finance» som beskriver alle mulige finansieringsformer.
Har du noen bevis?
Det kan være veldig spennende å gi penger til noen som har en idé eller en presentasjon, men ofte mye mer lønnsomt over tid å gi penger til selskap som allerede har bevist at de skaper sosiale resultater og har betalende kunder.
Noen få idéer er av en slik art at det er helt umulig å skape sosiale resultater eller tjene penger før man har gjort større investeringer, men i de fleste tilfeller går det an å bevise noe før du ber om penger, om ikke annet så i liten skala.
- Har du gjort en popup?
- Kan du vise til uttalelser fra kunder som vil kjøpe tjenesten din?
- Har du et regnskap som viser at du klarer å få kunder eller undersøkelser som beviser at du skaper sosiale resultater?
- Har du sitater fra mennesker i målgruppa som har fått det bedre?
Hvis du kan svare ja på flere av disse spørsmålene er det mer sannsynlig at noen vil investere i deg.
Hvis du selv ikke har demonstrert sterk tro på at idéen kan fly og ikke har investert tid eller penger i å utvikle konseptet og finne bevis, er det usannsynlig at andre vil støtte deg og gi deg luft under vingene. Desto sterkere bevis du har, desto mer kresen kan du være på hvem som får være med på å finansiere selskapet ditt.